Qua­di­de oma Iron­man: Pont-de-Vaux legen­daar­ne kest­vus­sõit tõi raja­le taas eest­la­sed

Möö­du­nud näda­la­va­he­tu­sel, 22.–24. augus­til 2025, kogu­nes Prant­sus­maal Pont-de-Vaux’sse sadu qua­di­sõit­ja­id üle maa­il­ma. Tege­mist on qua­di­de ühe mai­ne­ka­ma kest­vus­sõi­du­ga, mida on kor­ral­da­tud ala­tes 1980. aas­ta­te lõpust ja mida sage­li võr­rel­dak­se Le Man­si ööpäe­va­sõi­du­ga. Põhi­sõi­tu­des osa­les täna­vu 117 mees­kon­da, ligi 350 võist­le­ja­ga 20st rii­gist rii­gist. Ees­ti oli esin­da­tud nel­ja sõit­ja­ga – Mon­dial du Quad klas­sis olid star­dis kogu käes­ole­va aas­ta Quad Team Esto­nia koos­seis Kevin SaarKarl Robin Ril­lo ja Ras­mus Sõna, noor­te arves­tuses võist­les Kids Quad klas­sis Oli­ver Too­vis. Kok­ku oli näda­la­va­he­tu­sel võist­le­mas 600 qua­di­sõit­jat eri­ne­va­tes võist­lus­sõi­tu­des.

Mon­dial du Quad  võist­lus­for­maat on ainu­laad­ne ja era­kord­selt nõud­lik. See koos­neb kol­mest kest­vus­sõi­dust, mil­le kogu­pik­kus on 12 tun­di: lau­päe­val sõi­de­tak­se 4‑tunnine ava­sõit, selle­le järg­neb hilis­õh­tu­ne 3,5‑tunnine ning püha­päe­val kul­mi­nee­rub võist­lus 4,5‑tunnise finaa­liga. 4,1 kilo­meet­ri pik­ku­ne rada pakub tõsi­seid väl­ja­kut­seid – kii­red sir­ged, kus kii­rus võib ula­tu­da kuni 150 km/h, mis vahel­du­vad tera­va­te kur­vi­de ja hüpe­te­ga. Kõik sõit­ja­te vahe­tu­sed, hool­dused ja remont­tööd tuleb läbi viia vaid sõi­tu­de ajal, mis teeb stra­tee­gia koos­ta­mise äär­mi­selt olu­li­seks. Tan­ki­mised ja hool­dus­tööd mee­nu­ta­vad oma kii­ru­selt ja täp­su­selt tipp­ta­se­mel auto­spor­di bok­si­pea­tusi.

Noor­te­le mõel­dud Kids Quad klas­sis sõi­de­tak­se eral­di lühen­da­tud rajal kolm 20-minu­ti­list sõi­tu. Osa­le­jad jao­ta­tak­se vanu­se­grup­pi­de jär­gi: Ben­ja­mins (9–10-aastased), Mini­mes (11–12-aastased) ja Cadets (13–15-aastased). Võist­lus­ma­si­na­te­le on sea­tud vanu­sest sõl­tu­vad töö­ma­hu­piiran­gud, et taga­da kõi­gi­le võrd­sed ja ohu­tud tin­gi­mu­sed. Vaa­ta­ma­ta selle­le on kon­ku­rents äär­mi­selt tihe.

Karl Robin Ril­lo Pont-de-Vaux’ debüüt

Kõi­ge pare­mi­ni läks Pont-de-Vaux’s debüü­di tei­nud Karl Robin Ril­lo mees­kon­nal. Alles nädal varem oli Ril­lo Lätis Euroo­pa meist­ri­võist­lus­tel valu­salt kuk­ku­nud ja vigas­tas seal oma põl­ve, kuid sai vii­ma­sel het­kel ars­ti­delt star­di­loa. Prant­sus­maal oli ta star­dis ta Drag’on Dist­ri­bu­tion tii­mi rida­des, kuhu kuu­lusid veel prants­la­sed Bap­tis­te Bruni ja Romain Col­le­at­te. Kva­li­fi­kat­sioon ei läi­nud päris ootus­pä­ra­selt – 18. koht ja ligi 7‑sekundiline kao­tus liid­ri­te­le tähen­das, et sõi­tu­de star­ti­des tuli head reakt­sioo­ni ja kii­rust näi­da­ta, et kohe algu­ses hea koht väl­ja või­del­da. Star­di­koht on Pont-de-Vaux’s eri­ti olu­li­ne, sest ligi 100-meet­ri­sel star­di­sir­gel mää­rab iga koht, kui kii­res­ti esi­mes­tes­se kur­vi­des­se jõuad.

Dra­g’on Dist­ri­bu­tion #5 mees­kond.
Vasa­kult: Karl Robin Ril­lo, Romain Col­le­at­te ja Bap­tis­te Bruni

Lau­päe­va nel­ja­tun­ni­ne ava­sõit tõi kohe ka kat­su­mu­si. Umbes poo­le­tei­se tun­ni möö­du­des sun­dis kon­ku­ren­di karm sis­se­sõit Bru­nit bok­si – esi­ved­rus­tus sai nii kõvas­ti pih­ta, et ratas­te suu­nad läk­sid lau­sa lah­ku. Käänd­miku vahe­tus tähen­das plaa­ni­vä­list lisa­pea­tust, mis lisas aja­le pea kaks minu­tit. Kui plaa­ni­tud ühe pea­tu­se ase­mel tuli teha kaks ja ligi 70 koha­le lan­ge­nud mees­kond tõu­sis Col­le­at­te ja Ril­lo veda­misel lõpuks 24. koha­le.

Moraa­li see aga ei murd­nud. Õhtu­hä­ma­ru­ses ala­nud öises 3,5‑tunnises sõi­dus muu­tus pilt täie­li­kult: hea star­di sai Col­le­at­te, kes esi­mes­tes kur­vi­des oli 10 koha piir­mail ja  lõpe­tas oma vahe­tu­se tei­sel kohal ja Ril­lo näi­tas tii­mi kii­re­maid rin­ge ning fini­ši­joon üle­ta­ti pärast kesk­ööd lõpp­e­nud sõi­dus suu­re­pä­ra­sel 3. kohal. Kahe sõi­du järel tõu­sis mees­kond üld­ar­ves­tuses juba 8. koha­le.

Püha­päev ei ala­nud siis­ki ker­gelt. Kui Ril­lo tõi masi­na öises sõi­dus kin­ni­ses­se par­ki, siis moo­tor seal enam aku prob­leemi­de tõt­tu ei käi­vi­tu­nud. See tähen­das, et 4,5‑tunnist püha­päe­vast finaa­li ei saa­nud alus­ta­da star­ditsoo­nist, vaid bok­si­alalt, mis tähen­das auto­maat­selt ühe­rin­gist kao­tust. Tiim oli see­ga ava­rin­gi­del kuue­küm­nen­da­te kohta­de pii­ri­mail, ent hak­kas jär­je­kind­lalt posit­sioo­ne tagasi võt­ma. Esmalt vedas sõi­tu Bruni, see­jä­rel Col­le­at­te ning lõpuks too­di masin kind­lalt üle fini­ši­joo­ne 10. kohal.

Kol­me sõi­du kok­ku­võt­tes tõu­sis Drag’on Dist­ri­bu­tion mul­je­ta­val­da­va­le 7. koha­le. Ril­lo jaoks tähen­das näda­la­va­he­tus ena­mat kui koht pro­to­kol­lis: „Esmalt oli üld­se küsi­tav, kas saan osa­le­da, sest Mado­na kuk­ku­mi­ne oli päris valus. Samas, iga qua­di­sõit­ja unis­tus on siin sõi­ta. Ma olen üli­ra­hul, et sain osa­le­da ja tänu­lik Drag’on tii­mi­le sel­le või­ma­lu­se eest. Kah­ju vaid, et võist­lus kat­tus Ees­ti meist­ri­võist­lus­te­ga, aga kok­ku­lep­ped Pont-de-Vaux’s osa­le­miseks olid teh­tud juba enne, kui Ees­ti kalen­der väl­ja tuli. Nii liht­salt oli,“ võt­tis Karl Robin oma debüü­di kok­ku.

Ras­mus Sõna Nei­ja Racing Quad mees­kon­nas

Nei­ja Racing Quad #77 mees­kond.
Ees vasa­kult: Ras­mus Sõna, Kar­lis Nei­ja, Kac­per Miesz­kows­ki

Ras­mus Sõna tegi Pont-de-Vaux’s oma debüü­di Nei­ja Racing Quads mees­kon­nas, kus tii­mi­kaas­las­teks olid lät­la­ne Kar­lis Nei­ja ja poola­kas Kac­per Miesz­kows­ki. Aja­tree­nin­gus näi­da­ti kor­ra­lik­ku mine­kut – 3:51,8 andis star­di­joo­nel 22. posit­sioo­ni kõi­giks näda­la­va­he­tu­se sõi­tu­deks.

Lau­päe­va nel­ja­tun­ni­ne ava­sõit algas pal­ju­tõo­ta­valt. Esi­me­se­na raja­le läi­nud Kar­lis Nei­ja tegi suu­re­pä­ra­se star­di ning mees­kond tõu­sis võist­luse käi­gus koguni seits­men­dale koha­le, mil­le järel jät­kas tem­pot Ras­mus Sõna. Ses­sioo­ni lõpus pidi mees­kond siis­ki sil­mit­si seis­ma oota­ma­tu­te mure­de­ga – esmalt tuli bok­sis tagasi kin­ni­ta­da sõi­du käi­gus lah­ti tul­nud taga­num­ber ning sõi­du vii­ma­sel nel­jan­di­kul and­sid otsad ka esi­pi­du­rid. Kõi­gest hoo­li­ma­ta lõpe­ta­ti ava­sõit väga kor­ra­li­kul 16. kohal.

Õhtul kell 20.30 ala­nud 3,5‑tunnine öösõit kuju­nes veel­gi kee­ru­li­se­maks. Masi­nal vahe­ta­ti kogu pidu­ri­süs­teem, mis tähen­das kao­ta­tud minu­teid bok­sis. Sel­lest hoo­li­ma­ta pin­gu­ta­sid Sõna ja Miesz­kows­ki lõpuni ning tõid tii­mi fini­šis­se 30. kohal. Kahe sõi­du kok­ku­võt­tes paik­nes Nei­ja Racing Quad mees­kond lau­päe­va järel üld­ar­ves­tuses 21. kohal.

Püha­päe­va­ne 4,5‑tunnine finaal pani mees­kon­na taas tõsi­selt proo­vi­le. Rajal olid Nei­ja ja Miesz­kows­ki, kuid ka siin ei jät­nud teh­ni­ka sport­lasi rahu­le – kahel kor­ral tuli plaa­ni­vä­li­selt bok­si tul­la, seal­hul­gas tuli vahe­ta­da mur­du­nud taga­võll. Nii kuju­nes tule­mu­seks 55. koht ning kol­me sõi­du kok­ku­võt­tes lõpe­tas Nei­ja Racing Quad 26. posit­sioo­nil.

Ras­mus Sõna jäi näda­la­va­he­tu­se­ga siis­ki rahu­le: „Tõe­li­selt vägev võist­lus ja era­kord­ne koge­mus. Ise ka ei usku­nud algu­ses, et suu­dan kaks kor­da kaks tun­di lühi­kes­te vahe­de­ga jär­jest läbi­da — ras­ke oli, aga sain hak­ka­ma ja see on usku­ma­tu koge­mus siin kaa­sa teha,“ kir­jel­das ta oma debüü­ti Pont-de-Vaux’l.

Kevin Saa­re näda­la­va­he­tus DV Racing Tea­mis

DV Racing #3 mees­kond.
Vasa­kult: Manfred Ziene­ker, Kevin Saar, Pat­rick Tur­ri­ni

Kevin Saar saa­bus Pont-de-Vaux’sse suur­te ootus­te­ga – DV Racing Team, kuhu kuu­lusid veel saks­la­ne Manfred Ziene­ker ja itaal­la­ne Pat­rick Tur­ri­ni. Aja­tree­nin­gus näi­tas tiim head mine­kut: kuuen­da koha aeg jäi liid­ri­te­le, Bel­gia ja Prant­sus­maa ühis­mees­kon­na­le NX Concept, alla vaid 4,1 sekun­di­ga.

Ava­sõit kin­ni­tas, et DV Racin­gu kii­rus on ka täna­vu väga hea – nel­ja­tun­ni­ne ava­kat­su­mus lõpe­ta­ti kõr­gel 4. kohal, kus oma vahe­tu­sed tegid Saar ja Ziene­ker. Lau­päe­va õhtul kell 20.30 ala­nud 3,5‑tunnises öösõi­dus star­tis esmalt Tur­ri­ni ning pärast bok­si­pea­tust läks raja­le Saar. Kui­gi algus ei olnud ideaal­ne, suut­sid mõle­mad oma vahe­tus­tes suu­re­pä­rast tem­pot näi­da­ta ja mees­kond lii­kus jär­je­kind­lalt ette­poo­le. Just Saa­re või­mas lõpu­va­he­tus tõi nad fini­šis­se taas nel­jan­da­na.

Paraku kee­ras õnn mees­kon­na­le sel­ja. Tei­se sõi­du vii­ma­sel rin­gil hak­kas Saa­re istu­mise all moo­tor tõr­ku­ma ning kohe pärast fini­ši­joont jäi quad täies­ti seis­ma. Kuna masin ei jõud­nud omal jõul kin­ni­ses­se par­ki, lisan­dus aja­le auto­maat­selt kuue minu­ti suu­ru­ne trahv. Reeg­lid luba­vad kõi­ki suu­re­maid töid teha vaid sõi­du ajal, mis tähen­das, et moo­to­ri oleks saa­nud vahe­ta­da üks­nes püha­päe­va­ses finaa­lis. See aga oleks võt­nud lii­ga kaua ja poo­diu­mi­loo­tus kus­tu­nud. See­tõt­tu tuli tii­mil teha ras­ke otsus – kol­mandas­se sõi­tu enam star­ti ei min­dud. “Kah­juks ei saa­nud me püha­päe­val jät­ka­ta – teh­ni­li­ne prob­leem lõpe­tas meie võist­luse,” kir­ju­tas Kevin hil­jem sot­siaal­mee­dias.

Mon­dial du Quad või­tis Bel­gia, Prant­sus­maa mees­kond NX Concept.

Püha­jõe Motoklu­bi noor­sport­la­ne Oli­ver Too­vis tegi oma sõi­dud Pont-de-Vaux’ Kids Quad klas­sis, kus võist­le­vad 9–15-aastased noo­red eral­di lühen­da­tud rajal. For­maat nägi ette kolm 20-minu­ti­list sõi­tu.

Esi­me­ne sõit lõpp­es kah­juks teh­ni­lis­te prob­leemi­de­ga ja tuli kat­kes­ta­da. Tei­ses sõi­dus näi­tas Oli­ver aga head mine­kut, saa­vu­ta­des 6. koha. Vii­ma­ses sõi­dus tõs­tis ta tem­pot veel­gi ning lõpe­tas juba 5. kohal. Kol­me sõi­du kok­ku­võt­tes and­sid need tule­mu­sed tal­le 13. koha üld­ar­ves­tuses – väärt saa­vu­tus oma tei­sel Pont-de-Vaux’l rah­vus­va­he­li­ses kon­ku­rent­sis.