Su ostukorv on hetkel tühi!
Quadide oma Ironman: Pont-de-Vaux legendaarne kestvussõit tõi rajale taas eestlased
Möödunud nädalavahetusel, 22.–24. augustil 2025, kogunes Prantsusmaal Pont-de-Vaux’sse sadu quadisõitjaid üle maailma. Tegemist on quadide ühe mainekama kestvussõiduga, mida on korraldatud alates 1980. aastate lõpust ja mida sageli võrreldakse Le Mansi ööpäevasõiduga. Põhisõitudes osales tänavu 117 meeskonda, ligi 350 võistlejaga 20st riigist riigist. Eesti oli esindatud nelja sõitjaga – Mondial du Quad klassis olid stardis kogu käesoleva aasta Quad Team Estonia koosseis Kevin Saar, Karl Robin Rillo ja Rasmus Sõna, noorte arvestuses võistles Kids Quad klassis Oliver Toovis. Kokku oli nädalavahetusel võistlemas 600 quadisõitjat erinevates võistlussõitudes.
Mondial du Quad võistlusformaat on ainulaadne ja erakordselt nõudlik. See koosneb kolmest kestvussõidust, mille kogupikkus on 12 tundi: laupäeval sõidetakse 4‑tunnine avasõit, sellele järgneb hilisõhtune 3,5‑tunnine ning pühapäeval kulmineerub võistlus 4,5‑tunnise finaaliga. 4,1 kilomeetri pikkune rada pakub tõsiseid väljakutseid – kiired sirged, kus kiirus võib ulatuda kuni 150 km/h, mis vahelduvad teravate kurvide ja hüpetega. Kõik sõitjate vahetused, hooldused ja remonttööd tuleb läbi viia vaid sõitude ajal, mis teeb strateegia koostamise äärmiselt oluliseks. Tankimised ja hooldustööd meenutavad oma kiiruselt ja täpsuselt tipptasemel autospordi boksipeatusi.
Noortele mõeldud Kids Quad klassis sõidetakse eraldi lühendatud rajal kolm 20-minutilist sõitu. Osalejad jaotatakse vanusegruppide järgi: Benjamins (9–10-aastased), Minimes (11–12-aastased) ja Cadets (13–15-aastased). Võistlusmasinatele on seatud vanusest sõltuvad töömahupiirangud, et tagada kõigile võrdsed ja ohutud tingimused. Vaatamata sellele on konkurents äärmiselt tihe.
Karl Robin Rillo Pont-de-Vaux’ debüüt
Kõige paremini läks Pont-de-Vaux’s debüüdi teinud Karl Robin Rillo meeskonnal. Alles nädal varem oli Rillo Lätis Euroopa meistrivõistlustel valusalt kukkunud ja vigastas seal oma põlve, kuid sai viimasel hetkel arstidelt stardiloa. Prantsusmaal oli ta stardis ta Drag’on Distribution tiimi ridades, kuhu kuulusid veel prantslased Baptiste Bruni ja Romain Colleatte. Kvalifikatsioon ei läinud päris ootuspäraselt – 18. koht ja ligi 7‑sekundiline kaotus liidritele tähendas, et sõitude startides tuli head reaktsiooni ja kiirust näidata, et kohe alguses hea koht välja võidelda. Stardikoht on Pont-de-Vaux’s eriti oluline, sest ligi 100-meetrisel stardisirgel määrab iga koht, kui kiiresti esimestesse kurvidesse jõuad.

Vasakult: Karl Robin Rillo, Romain Colleatte ja Baptiste Bruni
Laupäeva neljatunnine avasõit tõi kohe ka katsumusi. Umbes pooleteise tunni möödudes sundis konkurendi karm sissesõit Brunit boksi – esivedrustus sai nii kõvasti pihta, et rataste suunad läksid lausa lahku. Käändmiku vahetus tähendas plaanivälist lisapeatust, mis lisas ajale pea kaks minutit. Kui plaanitud ühe peatuse asemel tuli teha kaks ja ligi 70 kohale langenud meeskond tõusis Colleatte ja Rillo vedamisel lõpuks 24. kohale.
Moraali see aga ei murdnud. Õhtuhämaruses alanud öises 3,5‑tunnises sõidus muutus pilt täielikult: hea stardi sai Colleatte, kes esimestes kurvides oli 10 koha piirmail ja lõpetas oma vahetuse teisel kohal ja Rillo näitas tiimi kiiremaid ringe ning finišijoon ületati pärast keskööd lõppenud sõidus suurepärasel 3. kohal. Kahe sõidu järel tõusis meeskond üldarvestuses juba 8. kohale.
Pühapäev ei alanud siiski kergelt. Kui Rillo tõi masina öises sõidus kinnisesse parki, siis mootor seal enam aku probleemide tõttu ei käivitunud. See tähendas, et 4,5‑tunnist pühapäevast finaali ei saanud alustada starditsoonist, vaid boksialalt, mis tähendas automaatselt üheringist kaotust. Tiim oli seega avaringidel kuuekümnendate kohtade piirimail, ent hakkas järjekindlalt positsioone tagasi võtma. Esmalt vedas sõitu Bruni, seejärel Colleatte ning lõpuks toodi masin kindlalt üle finišijoone 10. kohal.
Kolme sõidu kokkuvõttes tõusis Drag’on Distribution muljetavaldavale 7. kohale. Rillo jaoks tähendas nädalavahetus enamat kui koht protokollis: „Esmalt oli üldse küsitav, kas saan osaleda, sest Madona kukkumine oli päris valus. Samas, iga quadisõitja unistus on siin sõita. Ma olen ülirahul, et sain osaleda ja tänulik Drag’on tiimile selle võimaluse eest. Kahju vaid, et võistlus kattus Eesti meistrivõistlustega, aga kokkulepped Pont-de-Vaux’s osalemiseks olid tehtud juba enne, kui Eesti kalender välja tuli. Nii lihtsalt oli,“ võttis Karl Robin oma debüüdi kokku.
Rasmus Sõna Neija Racing Quad meeskonnas

Ees vasakult: Rasmus Sõna, Karlis Neija, Kacper Mieszkowski
Rasmus Sõna tegi Pont-de-Vaux’s oma debüüdi Neija Racing Quads meeskonnas, kus tiimikaaslasteks olid lätlane Karlis Neija ja poolakas Kacper Mieszkowski. Ajatreeningus näidati korralikku minekut – 3:51,8 andis stardijoonel 22. positsiooni kõigiks nädalavahetuse sõitudeks.
Laupäeva neljatunnine avasõit algas paljutõotavalt. Esimesena rajale läinud Karlis Neija tegi suurepärase stardi ning meeskond tõusis võistluse käigus koguni seitsmendale kohale, mille järel jätkas tempot Rasmus Sõna. Sessiooni lõpus pidi meeskond siiski silmitsi seisma ootamatute muredega – esmalt tuli boksis tagasi kinnitada sõidu käigus lahti tulnud taganumber ning sõidu viimasel neljandikul andsid otsad ka esipidurid. Kõigest hoolimata lõpetati avasõit väga korralikul 16. kohal.
Õhtul kell 20.30 alanud 3,5‑tunnine öösõit kujunes veelgi keerulisemaks. Masinal vahetati kogu pidurisüsteem, mis tähendas kaotatud minuteid boksis. Sellest hoolimata pingutasid Sõna ja Mieszkowski lõpuni ning tõid tiimi finišisse 30. kohal. Kahe sõidu kokkuvõttes paiknes Neija Racing Quad meeskond laupäeva järel üldarvestuses 21. kohal.
Pühapäevane 4,5‑tunnine finaal pani meeskonna taas tõsiselt proovile. Rajal olid Neija ja Mieszkowski, kuid ka siin ei jätnud tehnika sportlasi rahule – kahel korral tuli plaaniväliselt boksi tulla, sealhulgas tuli vahetada murdunud tagavõll. Nii kujunes tulemuseks 55. koht ning kolme sõidu kokkuvõttes lõpetas Neija Racing Quad 26. positsioonil.
Rasmus Sõna jäi nädalavahetusega siiski rahule: „Tõeliselt vägev võistlus ja erakordne kogemus. Ise ka ei uskunud alguses, et suudan kaks korda kaks tundi lühikeste vahedega järjest läbida — raske oli, aga sain hakkama ja see on uskumatu kogemus siin kaasa teha,“ kirjeldas ta oma debüüti Pont-de-Vaux’l.
Kevin Saare nädalavahetus DV Racing Teamis

Vasakult: Manfred Zieneker, Kevin Saar, Patrick Turrini
Kevin Saar saabus Pont-de-Vaux’sse suurte ootustega – DV Racing Team, kuhu kuulusid veel sakslane Manfred Zieneker ja itaallane Patrick Turrini. Ajatreeningus näitas tiim head minekut: kuuenda koha aeg jäi liidritele, Belgia ja Prantsusmaa ühismeeskonnale NX Concept, alla vaid 4,1 sekundiga.
Avasõit kinnitas, et DV Racingu kiirus on ka tänavu väga hea – neljatunnine avakatsumus lõpetati kõrgel 4. kohal, kus oma vahetused tegid Saar ja Zieneker. Laupäeva õhtul kell 20.30 alanud 3,5‑tunnises öösõidus startis esmalt Turrini ning pärast boksipeatust läks rajale Saar. Kuigi algus ei olnud ideaalne, suutsid mõlemad oma vahetustes suurepärast tempot näidata ja meeskond liikus järjekindlalt ettepoole. Just Saare võimas lõpuvahetus tõi nad finišisse taas neljandana.
Paraku keeras õnn meeskonnale selja. Teise sõidu viimasel ringil hakkas Saare istumise all mootor tõrkuma ning kohe pärast finišijoont jäi quad täiesti seisma. Kuna masin ei jõudnud omal jõul kinnisesse parki, lisandus ajale automaatselt kuue minuti suurune trahv. Reeglid lubavad kõiki suuremaid töid teha vaid sõidu ajal, mis tähendas, et mootori oleks saanud vahetada üksnes pühapäevases finaalis. See aga oleks võtnud liiga kaua ja poodiumilootus kustunud. Seetõttu tuli tiimil teha raske otsus – kolmandasse sõitu enam starti ei mindud. “Kahjuks ei saanud me pühapäeval jätkata – tehniline probleem lõpetas meie võistluse,” kirjutas Kevin hiljem sotsiaalmeedias.
Mondial du Quad võitis Belgia, Prantsusmaa meeskond NX Concept.
Pühajõe Motoklubi noorsportlane Oliver Toovis tegi oma sõidud Pont-de-Vaux’ Kids Quad klassis, kus võistlevad 9–15-aastased noored eraldi lühendatud rajal. Formaat nägi ette kolm 20-minutilist sõitu.
Esimene sõit lõppes kahjuks tehniliste probleemidega ja tuli katkestada. Teises sõidus näitas Oliver aga head minekut, saavutades 6. koha. Viimases sõidus tõstis ta tempot veelgi ning lõpetas juba 5. kohal. Kolme sõidu kokkuvõttes andsid need tulemused talle 13. koha üldarvestuses – väärt saavutus oma teisel Pont-de-Vaux’l rahvusvahelises konkurentsis.
- Eesti on maailmameistrivõistluste kolmas!!!
Pühapäeva hommik Heerde liivarajal algas jahedalt, kuid peagi muutus päev päikeseliseks ja... - Eesti meeskond kindlalt finaalis
Tänane päev tõi Hollandis, Heerde sügavas liivas, Eesti quadide koondisele kuhjaga rõõmustavaid... - Rahvustekrossi suur eelvaade: kes on medalipretendendid, kes autsaiderid?
28.–29. septembril 2025 koguneb maailma quadikrossi koorekiht Heerde Kamperweg’i rajale, kus peetakse...


